Wie een nieuw of gebruikt voertuig vanuit het buitenland importeert, is meestal verplicht om de resterende bpm (belasting voor personenauto's en motorrijwielen) te betalen. De bpm kan op diverse manieren berekend worden. Zo spelen factoren als marktwaarde, leeftijd en CO2-uitstoot een rol.

Heb je al een voertuig op het oog en wil je alvast een inschatting van de te verwachten rest-bpm ontvangen? Dan kun je bij ons een gratis bpm berekening aanvragen. Uiteraard zijn wij bij meerdere aanvragen wel genoodzaakt om hier iets voor te rekenen.

Bpm rekenmethoden

De te betalen rest-bpm bij auto import kan op diverse manieren berekend worden:

  • Berekening op basis van de forfataire afschrijvingstabel: de afschrijving op de bpm wordt bepaald op basis van de leeftijd en een vast afschrijvingspercentage. Dit afschrijvingspercentage is voor ieder merk en type voertuig gelijk.

  • Berekening op basis van een koerslijst: de meeste voertuigen komen voor in diverse koerslijsten. Een koerslijst is een waardebepaling waarbij gekeken wordt naar kenmerken als kilometerstand, opties, type en uitvoering van het voertuig. Het kan zijn dat een voertuig een hogere afschrijving heeft in een erkende koerslijst. Bij een hogere afschrijving is de te betalen rest BPM lager. Dit betekent dat een koerslijst gunstig kan zijn en voordeliger kan uitpakken dan de forfaitaire afschrijvingstabel. Dit is met name bij jonge voertuigen het geval.

  • Berekening op basis van een taxatierapport: als een auto, motor of camper schade of andere waarde verminderende factoren heeft (zoals achterstallig onderhoud, een schadeverleden, gebruik als huurauto) of niet voorkomt in de koerslijst kan een taxatierapport interessant zijn bij het importeren. Een taxatierapport opgesteld door een erkend taxateur brengt wat meer kosten met zich mee, maar kan in bepaalde gevallen toch veel voordeel opleveren. Meer informatie over taxatie door een erkend taxateur

Historische bpm berekening

De bpm regelgeving en rekenmethoden worden bijna jaarlijks gewijzigd. Om geen ongelijkheid tussen eerder of later geregistreerde voertuigen te laten ontstaan, is het daarom toegestaan om de bpm te berekenen op alle manieren die waren toegestaan tussen de datum van vandaag en de datum waarop het voertuig voor het eerst is toegelaten (meestal is dit gelijk aan het bouwjaar). Hierbij mag de gunstigste rekenmethode geselecteerd worden. Dit wordt ook wel de ‘historische bpm berekening’ genoemd.

Laagste bpm garantie

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn er veel methoden om de bpm te berekenen. Indien je gebruikt maakt van onze importdienstverlening, dan zullen wij altijd de gunstigste rekenmethode selecteren. Je profiteert bij VDS daarom altijd van de laagste-bpm-garantie.