Import buiten Europa

 

Hoe het import-traject er voor voertuigen van buiten Europa uit ziet, hangt helemaal af waar het voertuig vandaan komt. Hieronder staat beschreven hoe het import-traject van buiten de EU ongeveer verloopt en met welke kosten je rekening moet houden. Wil je meer weten over het import-traject binnen de EU? Lees dan de FAQ: Hoe ziet het import-traject eruit voor binnen de EU?

Traject en kostenposten

Het importeren van een auto buiten de EU begint meestal bij de aankoop. Als je eenmaal je droomauto hebt aangeschaft, dan dient het voertuig naar Nederland getransporteerd worden. Het transport bestaat uit het binnenlands transport (van de dealer waar je de auto gekocht hebt, naar de haven), de zeevracht naar Nederland en het transport in Nederland van de haven naar de gewenste locatie. Voordat het voertuig het havendepot in Nederland kan verlaten, dienen de invoerrechten (bij een personenwagen 10% van het aankoopbedrag voertuig) en BTW (21% van invoerrechten + transportkosten) te worden betaald.

Vervolgens moet het voertuig technisch aangepast worden aan de eisen conform de Europese wetgeving. Vaak ontbreekt een mistachterlicht, moeten stadslichten worden aangepast of ontbreken de zijknipperlichten. Eenmaal aangepast kan het voertuig gekeurd worden. Dit gebeurt bij een niet-Europees voertuig vaak in 2 delen. Eerst wordt het voertuig via een Duitse keuringsinstantie voorzien van een individuele typegoedkeuring en vervolgens wordt de Nederlandse RDW-keuring uitgevoerd. Wanneer je dit traject aan ons uitbesteed, dan gebeurt dit allemaal op onze eigen locatie. Wij hebben een eigen keurstraat waar Duitse en Nederlandse (RDW) keurmeesters duizenden voertuigen per jaar keuren. Als het voertuig eenmaal is gekeurd, krijg je te maken met de Belasting Personenauto's en Motorrijtuigen (BPM). Dit bedrag dient berekend en aangegeven te worden bij de Douane/Belastingdienst. Nadat het BPM bedrag is voldaan, wordt het voertuig op jouw naam gezet en ontvang je het kenteken. Stappenplan import buiten Europa