Import Volkswagen T1 1975

Tjeerd Hoekstra importeerde met behulp van VDS deze zeldzame 1975 Volkswagen T1, helemaal vanuit Brazilië! Hij gaf in zijn reactie aan pas in de periode na de aankoop te realiseren dat dat het hier ook nog om een bijzondere uitvoering gaat (o.a. dankzij de 15 ramen met een split in de voorruit). Het hele proces van de aankoop in Brazilië tot de aflevering hier in Benthuizen, is niet per se vlot verlopen. Het heeft zelfs bijna twee jaar geduurd en hieronder lees je in het verslag van het interview met Tjeerd hoe het proces is verlopen.

Mede door een goed gevoel bij het contact met de mensen van VDS krijgen jullie een dikke 8!

 Volkswagen T1

Het verhaal

Voor zijn werk in de internationale fruithandel verbleef Tjeerd voor langere periodes in Brazilië, waar de T1 geen ongebruikelijke verschijning is op de openbare weg. Door het karakteristieke uiterlijk van de T1 met een hoge fun factor, ontstond bij hem het idee om de minibus mee te nemen naar Nederland. Met hulp van lokale kennissen, wordt de hier getoonde T1 op de kop getikt. Daarbij moest er met de T1 nog wel 500 kilometer door Brazilië worden afgelegd. Wij kunnen ons het avontuur goed voorstellen!

De export vanuit Brazilië was niet eenvoudig, enerzijds doordat de export van gebruikte voertuigen daar geen gebruikelijke handelsactiviteit is, anderzijds door invloeden van bureaucratie en zelfs corruptie. Uiteraard liggen deze invloeden aan de basis van de ongebruikelijk lange periode - van bijna 2 jaar - voor de importtraject van een voertuig. VDS is ingestapt op het moment dat de import in Nederland aan de orde kwam, en wij mochten daarbij het importtraject – exclusief de verscheping - uit handen nemen.

Daarmee is het verhaal nog niet rond, want in Nederland moet natuurlijk ook nog aan de nationale keuringseisen worden voldaan. Zo hebben we o.a. de vereiste aanpassingen aan de bodem van T1 verzorgd en gezorgd voor de juiste kentekenpapieren. Tjeerd laat in zijn een reactie weten bijzonder tevreden te zijn onze communicatie tijdens het importproces en waardeerde onze flexibiliteit. Specifiek noemde hij daarbij de ruimdenkende opstelling van onze collega Dennis Holwerda, die daar extra waardering voor kreeg.