Autoliefhebbers hebben het zwaar, diverse belastingen maken de prijzen in Nederland erg hoog. Wie in Nederland een mooie auto rijdt, moet daar flink voor betalen. Toch er is een manier om toch relatief goedkoop in een pracht bolide te rijden. De oplossing: Een youngtimer.

Maar wat is een youngtimer ook al weer precies?

Een auto is een youngtimer wanneer deze 15 jaar is geworden, gemeten van de DET (datum eerste toelating), tot een leeftijd van 40. Na 40 jaar is het een oldtimer. Een voorwaarde is wel dat het een exclusievere auto is, welke in de toekomst mogelijk een klassiekerstatus of oldtimerstatus krijgt.

Een youngtimer is voor de rijder die zich wil onderscheiden en bezit deze uit liefhebberij. Je gaat bijvoorbeeld voor het karakter of het geluid dat de motor maakt. Het verschil met een liefhebber van oldtimers is: de youngtimer gebruik je om mee te rijden, de auto blijft niet binnen staan wanneer het regent. Deze kan nog gebruikt worden voor woon-werkverkeer of dagelijks gebruik. Tussen 10.000 en 15.000 km per jaar moet prima lukken met een youngtimer.

Voordelen van een youngtimer

Je rijdt een stukje nostalgie en de techniek is nog lekker simpel. Uiteraard geldt dit niet voor elke auto en ook niet elke oude auto zal de youngtimerstatus krijgen. Er zijn merken die de tand des tijds prima doorstaan zoals Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Saab en Fiat. Van deze merken rijden er steeds meer oudere auto's rond in Nederland volgens het CBS of worden veruit het meeste geïmporteerd.

Je kiest voor een youngtimer omdat dit meerdere voordelen biedt. Het grootste voordeel zijn de aanschafkosten. Een mooie youngtimer hoeft niet duurder dan € 5.000,- te zijn en vaak kun je hem dezelfde dag al meenemen bij de aanbieder.

Een nieuwe auto is vanaf het moment dat deze op jouw naam staat en je er mee wegrijdt al minder waard. Het voordeel van een youngtimer is dat iemand eerder voor jou dit verlies al gepakt heeft. Minder afschrijfkosten dus.

Zakelijk, daar zit het echte voordeel

Ben je in de positie om een auto zakelijk aan te schaffen of ben je zzp’er? Let dan goed op. Voor auto’s van 15 jaar en ouder heeft de overheid een gunstige youngtimer-regeling. Hiervoor geldt een bijtelling van 35%. Het klinkt nog steeds veel, maar het grote verschil is dat de bijtelling wordt berekend over de dagwaarde en niet op basis van de catalogusprijs. En omdat er al behoorlijk wat afschrijfkosten gemaakt zijn na 15 jaar bespaar je door deze regel honderden euro’s per maand.

Om dit duidelijk te maken geven wij hieronder een rekenvoorbeeld met de meest geleasede auto van 2019, de Volkswagen Polo. Deze lease je vanaf € 265,- per maand. De kosten bij aanschaf en zakelijk rijden zijn echter anders, we zetten hem tegenover een youngtimer:

IB-tarief: De bijtelling wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld. Hier moet dus inkomstenbelasting over betaald worden. Het tarief hiervoor is 42% of 52% wanneer het belastbaar inkomen boven de € 56.531,- komt.

Het bijkomende voordeel is dat je de auto elk jaar opnieuw kunt laten taxeren en de economische dagwaarde steeds lager wordt.

Oldtimer

Kilometerstand blijft belangrijker dan de leeftijd maar bovenal de technische staat van de auto bepaald de kwaliteit, vooral wanneer je een youngtimer koopt als investering. Ondanks dat de dagwaarde afneemt, zal de handelswaarde wellicht zelfs gaan stijgen naarmate de auto richting de 40 jaar gaat. Mits de auto in goede conditie is en de kilometerstand laag blijft. Het valt altijd aan een auto af te zien wanneer hier meer dan 3 ton mee gereden is, ook al is de bouwkwaliteit uitstekend. Of de auto een klassieker wordt, hangt ook af van de historie. Was de auto bijvoorbeeld een bijzondere uitvoering? Zorg in elk geval dat er een onderhoudsboekje aanwezig is, hierin staat vermeldt wat er bekend is van de onderhoudshistorie!

Elk voordeel heeft z'n nadeel

Het grootste nadeel om rekening mee te houden is dat er bij ouderdom ook versleten onderdelen komen kijken. Het onderhoud van een youngtimer zal in veel gevallen duurder uitvallen dan dat van een nieuwe auto, voornamelijk omdat de onderdelen soms moeilijk verkrijgbaar zijn. Dus wanneer je puur voor het geld gaat, kan een youngtimer je tegenvallen.

Daarbij kun je beter op zoek gaan naar een specialist en liefhebber van jouw type auto. Zij kennen de nukken van jouw auto en herkennen problemen sneller. Hierdoor weten zij het onderhoud beter uit te voeren dan de autodealer om de hoek.Onder de monteurs die er werken hebben de jongere meer ervaring met nieuwe auto’s en niet met youngtimers.

Importeren is nóg goedkoper!

Een mooie youngtimer heb je al vanaf € 5.000, mits je deze importeert want in Nederland kom je er niet mee weg. Omdat er in Nederland weinig aanbod is, gaan prijzen omhoog, waardoor er minder voordeel te behalen valt. De kans dat je een mooi exemplaar vind met een lage kilometerstand, is in bijvoorbeeld Duitsland vele malen groter.

In Duitsland is het aanbod groot en de inkoopprijzen zijn lager. Daarbij zijn de meeste youngtimers volledig afgeschreven (hoewel de BPM volgens de wet pas na 25 jaar volledig is afgeschreven, is dit in werkelijkheid al na 17 jaar en 6 maanden) voor BPM. Dit betekent dat het importeren van een youngtimer uit Duitsland nog een stuk goedkoper is.

Nog een belangrijke reden is de luxe. Duitsers houden van auto’s en omdat ze relatief goedkoop zijn, gaan er meer rijk uitgevoerde bolides over de toonbank. Lederen bekleding, cruise control, parkeersensoren, verwarmde stoelen etc. Bijna alle tweedehands auto’s zijn, zeker voor Nederlandse begrippen, ongekend rijk uitgerust. Nieuwsgierig geworden naar het aanbod? Neem eens een kijkje Autoscout24.de of Mobile.de

Tip: Zwitserland!

Zwitserse auto’s zijn vaak in goede staat omdat er over het algemeen keurig met deze auto’s wordt omgegaan. Er worden in Zwitserland strengere eisen gesteld aan de staat van de auto dan in Nederland. Dit betekent dat occasions die recent een keuring gehad hebben, technisch vaak in goede staat zijn. Daarnaast is de markt voor auto’s in het hogere segment en cabrio’s in Zwitserland erg groot vergeleken met Nederland. Lees ons andere blog over het importeren uit Zwitserland.

Naast Zwitserland is het importeren van een auto uit Japan ook een aanrader, men onderhoudt de auto’s daar eveneens goed. Dit geldt zowel voor nieuwe voertuigen als voor youngtimers en klassiekers.

Lees meer informatie over het verzekeren van een youngtimer in ons andere blog.

Importeren zelf regelen of laten doen door VDS?

Het mag duidelijk zijn dat er voordelen zitten aan het importeren van een youngtimer. Het kost uiteraard wel meer moeite dan het kopen van een auto in Nederland. Het voordeel is dat het traject wat hierbij komt kijken volledig verzorgd kan worden door ons. Je zoekt de auto zelf uit, schaft deze zelf aan en wij regelen de rest. Vragen over de kosten hiervan? Neem contact op met de medewerkers van onze importafdeling.

Ben je helemaal warm geworden van een youngtimer en wil je alles snel voor elkaar krijgen? Bel ons gerust op 079 - 59 39 445. Bij VDS kun je terecht met al je vragen over import én voor reparatie of een onderhoudsbeurt van jouw beoogde youngtimer.