In Nederland geldt vanaf 1 juli 2020, met terugwerkende kracht vanaf 4 juni 2020, een subsidie van € 4.000,- op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto en € 2.000,- op de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. De nieuwprijs moet tussen € 12.000,- en € 45.000,- incl. btw zijn en de actieradius minimaal 120 km bedragen. Dit geldt alleen voor particuliere aanschaf.

Maar hoe zit dat met het importeren van een elektrische auto? Krijg je dan ook subsidie? En hoe zit het met de subsidies in andere landen om ons heen? Wij leggen het uit.

Import van een elektrische auto

Als je een gebruikte auto koopt in Nederland en je wilt de subsidie aanvragen dan moet de auto gekocht worden bij een door de RDW erkend bedrijf in Nederland. Ook moet de auto minimaal 3 jaar op dezelfde naam blijven staan, anders kan het zijn dat er (gedeeltelijk) terug betaald moet worden. De auto kan dus geïmporteerd zijn, maar de verkoper moet een Nederlands autobedrijf zijn. Directe import door een particuliere koper en dan subsidie aanvragen voldoet niet aan de voorwaarden.

Subsidie op een elektrische auto in Duitsland

Sinds 5 november 2019 is er al een aanschafsubsidie in Duitsland. Vanaf 1 juli 2020 wordt de aanschafsubsidie verder verhoogd naar maar liefst € 6.000,- op volledig elektrische auto’s met een nieuw prijs tot € 40.000,-. Plug-inhybrides met die maximale nieuwprijs hebben een subsidie van € 4.500,-. Voor auto’s duurder dan € 40.000,- tot maximaal € 65.000,- is de aanschafsubsidie € 5.000,- voor elektrische auto’s en € 3.750,- voor plug-inhybrides.

De complete lijst met auto’s die in aanmerking komen vind je hier: BAFA lijst

Daarnaast geeft de importeur/fabrikant van het merk verplicht ook nog standaard maximaal een korting van € 3.000,- waardoor op een elektrische auto dus totaal € 9.000,- aankoopsubsidie kan zitten.

In Duitsland geldt de subsidie dus ook als de auto zakelijk wordt aangeschaft, maar alleen voor nieuwe auto’s of heel jong gebruikte auto’s die vanaf 5 november 2019 zijn geregistreerd en niet meer dan 15.000 kilometer op de teller hebben.

Om hiervoor in aanmerking te komen en de aanvraag te kunnen doen voor subsidie moet je wel Duits ingezetene zijn of de aanschaf en aanvraag moet door een Duitse onderneming gedaan worden. De tenaamstelling van de auto moet ook in Duitsland plaatsvinden. Je kunt dus niet als Nederlander een nieuwe elektrische auto met Duitse subsidie gaan kopen.

Subsidie op een elektrische auto in Frankrijk

Voor auto’s met maximaal 20 gram CO2 uitstoot per kilometer geldt een aankoopsubsidie van 27% van de aanschafwaarde. Het bedrag van de subside is maximaal € 7.000,- voor particuliere aanschaf en € 5.000,- voor zakelijke aanschaf bij een auto tot € 40.000,- nieuwprijs. Voor auto’s met een nieuwprijs vanaf € 40.000,- tot € 60.000,- is de maximale subsidie € 3.000,- bij een uitstoot tot 20 gram CO2. Dit is alleen van toepassing op de aanschaf van een nieuwe auto.

Plug-inhybrides met een uitstoot tot maximaal 50 gram CO2 en een nieuwprijs tot € 50.000,- ontvangen € 2.000,- subsidie van de overheid.

Daarnaast is er nog een inruilbonus voor oude diesels en benzine auto’s. Als je een nieuwe elektrische auto koopt en een oude diesel inruilt kan de totale aankoopsubsidie daardoor oplopen tot € 12.000,-.

Ook dit geldt uiteraard alleen voor ingezetenen van het land. Daarnaast moet een leasecontract worden opgesteld dat minimaal 2 jaar duurt als de auto gefinancierd wordt. Een andere voorwaarde is dat de auto minimaal 6 maanden niet verkocht mag worden en dan minimaal 6.000 km moet hebben gereden.

En mocht je toevallig een elektrische fiets willen aanschaffen in Frankrijk dan zit daar € 200,- subsidie op.

(Bron: service-public.fr)

Subsidie op een elektrische auto in België

In België bestond er ook een aanschafpremie voor elektrische auto’s. Echter heeft de regering besloten om die premie vanaf 1 januari 2020 te laten vervallen. In België wordt de aanschaf van elektrische auto’s dus niet langer gestimuleerd. Je kunt daar ook geen aankoopsubsidie meer aanvragen, tenzij de auto nog in 2019 is besteld maar nog niet geleverd is.

Elektrisch rijden wordt in Europa gestimuleerd

In vrijwel alle landen is er een stimulans om elektrisch te gaan rijden. In sommige landen dus een flinke aanschafpremie en in sommige landen door andere fiscale voordelen.

Als je van plan bent om een elektrische auto te gaan importeren kunnen wij je altijd advies geven. Laat je gegevens achter op ons contactformulier en wij bellen jou. Of bel ons via 079-5939445.