Als u een auto gaat importeren zijn er een aantal documenten erg belangrijk. Naast de aankoopfactuur, het complete, originele buitenlandse kentekenbewijs en de onderhoudshistorie is het CVO (Certificaat van Overeenstemming) van belang. De internationale benaming hiervoor is COC (Certificate Of Conformity). Op dit document staan belangrijke technische gegevens wat de invoer een stuk makkelijker maakt.

Wat staat er op een CVO, waarom heb ik dit nodig en hoe kom ik aan dit document als het niet bij mijn auto zit en heeft iedere auto een CVO? U leest het in dit artikel.

Welke informatie staat op het CVO?

Het CVO is een document wat wordt uitgegeven voor auto’s die voor de Europese Unie worden geproduceerd. Het toont aan dat het voertuig voldoet aan de eisen die de EU stelt aan auto’s en dat de auto geregistreerd mag worden.

Op het certificaat staan alle technische gegevens van een specifieke auto. Iedere auto heeft dus een eigen certificaat en het CVO wordt op basis van het chassisnummer. afgegeven.

De belangrijkste gegevens zijn het Europese typegoedkeuringsnummer en de CO2 uitstoot. Sinds de invoering van WLTP is het CVO een nog belangrijker document geworden, aangezien zowel de NEDC als de WLTP uitstoot hierop vermeld staat. Op het buitenlands kenteken staat meestal één waarde vermeld en in sommige gevallen helemaal geen CO2 uitstoot.

Waarom is er een CVO nodig?

Het CVO is belangrijk voor het importeren van een auto. Bij de import dient u de CO2 uitstoot te kunnen aantonen bij de RDW en de hoogte van de te betalen bpm aan de Belastingdienst wordt gebaseerd op die uitstoot.

Het certificaat is het officiële bewijs van deze gegevens. Sinds 2013 is de hoogte van de te betalen bpm volledig gebaseerd op de CO2 uitstoot van een auto. Sinds 2018 worden auto’s getest op twee manieren, NEDC en WLTP. Voor het bepalen van de te betalen bpm mag u de meest gunstige manier kiezen, waarbij soms NEDC en soms WLTP het meest voordelig is.

Wilt u dus niet te veel bpm betalen dan is het CVO essentieel om met de juiste gegevens de bpm aangifte te kunnen maken.

Er zit geen CVO bij de auto; wat nu?

Het CVO wordt dus alleen afgegeven voor auto’s die worden geproduceerd voor de Europese markt. Dat betekent dat er voor auto’s die niet voor de Europese markt zijn geproduceerd ook geen CVO beschikbaar is. Hierdoor kan er bijvoorbeeld bij de import van een BMW uit de Verenigde Staten een probleem ontstaan, aangezien die auto dan niet voor de Europese markt is geproduceerd.

Het certificaat is alleen beschikbaar voor:

  • Auto’s (categorie M1) geproduceerd na 1 januari 1996 voor de Europese markt
  • Motoren (categorie L1) geproduceerd na 1 januari 2004 voor de Europese markt
  • Bedrijfsauto’s (categorie N1) geproduceerd na 1 januari 2010 voor de Europese markt

In Duitsland wordt het CVO standaard bij iedere auto geleverd. Als dit document er niet bij zit maar het is wel een auto geproduceerd voor de Europese markt dan kunt u de verkoper verzoeken het document er bij te leveren. Lukt dat niet dan kunt u deze vaak via de Nederlandse importeur of dealer aanvragen.

Voor auto’s die niet voor de Europese markt zijn geproduceerd, maar bijvoorbeeld voor de Verenigde Staten, Japan of het Midden Oosten bestaat dit document niet. Een CVO kunt u dus voor die voertuigen ook nooit krijgen.

Op dat moment wordt de CO2 uitstoot berekend op basis van een rekenmodel. Hierdoor wordt de CO2 uitstoot dan meestal behoorlijk hoog waardoor u meer bpm moet betalen om de auto te registreren.

Een andere mogelijkheid is om de auto te voorzien van een individuele typegoedkeuring via de RDW of via een Duitse individuele keuring. De CO2 uitstoot wordt dan bepaald door het testen van het voertuig.

Ook wij kunnen u daarbij helpen. Neem voor alle mogelijkheden contact met ons op.