Op vakantie gaan met een camper wordt populairder, ook steeds meer onder jongere mensen. Het aantal gebruikte campers dat uit het buitenland komt, is de laatste jaren flink gestegen. Campers worden voornamelijk uit Duitsland en België geimporteerd omdat het veel voordelen biedt ten opzichte van campers uit Nederland.

De campermarkt is groter in bijvoorbeeld Duitsland, dan in Nederland. Hierdoor is het aanbod groter en heeft u meer keuze in merk, model en indeling van de camper. Maar het grootste voordeel is dat de aanschafprijs al snel duizenden euro's lager ligt. Zelfs wanneer u de bpm moet betalen en kosten voor het importeren, kan het vele malen goedkoper zijn. Bij zowel nieuwe als gebruikte campers. Daarbij wordt de bpm nog minder wanneer de camper ouder is.

Voordelen zijn dus de prijs en het aanbod. Echter zijn er natuurlijk ook nadelen (bpm moet betaald worden, bijkomend papierwerk en een taalbarrière). Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en wij brengen je graag op de hoogte van eventuele risico's.


Waar je op moet letten bij het importeren van buitenlandse camper:

  • Bij oude campers kan het motorvermogen flink aan wensen te overlaten. De maximale snelheid die een camper kan bereiken geeft vaak al een goede indicatie van zijn mogelijkheden. Kan de camper met gemak 120 km/u halen? Dan is hoef je weinig te vrezen. Komt hij amper boven de 100 km/u uit, kies hem dan niet als je veel in heuvelachtig of zelfs bergachtig terrein wilt rijden.
  • Maak een proefrit! Dit klink erg logisch, maar gebeurt toch vaak niet. Vaak staan campers ingebouwd, en met vele tegelijk binnen. Maar je hebt als consument onderzoeksplicht. En je wil natuurlijk weten hoe hij rijdt!
  • In veel landen wordt de kilometerstand geregistreerd bij elk garagebezoek, maar soms is dat lastig te achterhalen. De RDW gaat ervan uit dat bij 30 tot 50% van de geïmporteerde campers de kilometerstand niet te bewijzen is. De waarde van een camper ligt uiteraard hoger wanneer de kilometerstand laag is.
  • Wij adviseren van gebruikte campers vooral de onderhoudshistorie na te gaan, liefst aan de hand van een afgestempeld onderhoudsboekje. Want een geldige APK zegt niet alles. Op een lekkage wordt een camper bijvoorbeeld niet afgekeurd maar vocht zorgt wel degelijk voor één van de grootste ongemakken in een camper. Wanneer dit een terugkerend probleem is bij de camper, staat het wel in de onderhoudshistorie. En natuurlijk is het bij een camper extra fijn wanneer de distributieriem recent vervangen is als dit noodzakelijk is.
  • Pas op voor risicovolle huurconstructies als je een camper wilt gaan aanschaffen. Deze zijn opgezet om btw en bpm te omzeilen. Huur een camper nooit, maar koop deze en zorg ervoor dat deze op jouw naam komt te staan. Zodra je in Nederland bent ingeschreven en in Nederland met een buitenlands kenteken rijdt, ben je strafbaar. Ook zorgt zo'n constructie ervoor dat je terug moet naar het land van herkomst voor een keuring. Én zijn alle boetes voor jouw rekening. (Dit geldt uiteraard alleen bij het aanschaffen van een camper. Het tijdelijk huren van een camper voor je vakantie kun je gerust doen.)
  • Koop je de camper van een particulier? Stel dan een koopcontract op (download modelcontract van CamperVerzekerd).
  • Je zou denken dat je als Nederlander met een camper op jouw naam met Duits kenteken gewoon in Nederland kunt rijden, maar je begaat een economisch delict. Dit is Nederland niet toegestaan, omdat je de Nederlandse btw, bpm en wegenbelasting 'omzeilt'. Hier heb je vrijstelling voor nodig, dien deze tijdig in bij de belastingdienst!
  • Wanneer de camper eenmaal in Nederland is moet deze gekeurd worden, bij de RDW. Dit is nodig om het voertuig op Nederlands kenteken te krijgen, hiervoor heb je de nodige papieren nodig! Zoals het originele buitenlandse kentekenbewijs, het CVO en uiteraard een geldig identiteitsbewijs van jou.
  • Over elk voertuig en dus ook een camper moet er bpm betaald worden aan de belastingdienst. Het berekenen van de precieze bpm die je moet betalen over je tweedehands camper uit Duitsland is geen gemakkelijke berekening, wij kunnen je helpen met een (gratis) bpm-berekening. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
  • Zijn de RDW en de belastingdienst akkoord met de invoer? Dan ontvang je binnen 5 dagen een kentekenkaart waarmee je kentekenplaten kunt laten maken. Dan kan het onbezorgd rondrijden beginnen!
  • Check in het kentekenbewijs of de camper wel officieel gekeurd is als kampeerauto (code M1SA of N1SA) alleen dan betaal je lagere wegenbelasting.
  • Verzeker je camper! Rondrijden zonder verzekering is in Nederland én het buitenland niet toegestaan.

Uiteraard kunnen wij je helpen met het gehele importtraject. Het papierwerk is voor ons dagelijkse kost, wij berekenen altijd de laagst mogelijke bpm en wij hebben RDW-keurmeesters aan huis. Ook wanneer er eventueel iets moet worden omgebouwd aan de camper of voor een APK, kunnen wij dit doen in onze werkplaats.

Neem contact met ons op!